Drie burn-outs in vier maanden, wat gaat er mis?

We krijgen vaak de vraag ‘wat doen jullie nu precies?’. Daarom leek het ons handig om een voorbeeld te geven. Een jaar geleden klopte de HR-manager van een bedrijf aan onze deur via ons contactformulier. Zij hadden de afgelopen vier maanden maar liefst drie werknemers (van de 30) die waren uitgevallen door burn-out klachten. Aan ons de vraag om de werkdruk van de werknemers eens onder de loep te nemen.

Voor dat soort vragen hebben we een vaste aanpak. Dat begint met een grondige inventarisatie van het probleem.

  • We spreken met werknemers uit verschillende lagen om de bedrijfscultuur te snappen.
  • We nemen contact op met de werknemers die een burn-out hebben om meer te weten te komen over de oorzaak.
  • We maken gebruik van verschillende metingen:
    • We meten het stressniveau van werknemers en vergelijken deze met een normgroep.
    • Werknemers krijgen een app waarop ze op een knop moeten drukken wanneer ze veel stress voelen.

Uit de inventarisatie zijn toen drie belangrijke problemen naar voren gekomen:

  1. Opstapelende werkdruk.
    Doordat er geen geschikte vervanger was gevonden toen de eerste werknemer was uitgevallen door burn-out klachten, werd de klap opgevangen door andere werknemers.
  2. Het werk is nooit af.
    Ondanks de lange dagen op kantoor hadden de werknemers het gevoel dat ze hun werk nooit afkregen. Ze werkten door in pauzes en in hun ogen waren de meetings te lang en kwam er te vaak informatie aan bod die voor hen onbelangrijk was. Het piekmoment van stress was volgens de metingen ook precies na de meetings.
  3. Geen beleid voor het bewaken van aandacht en concentratie.
    Veel werknemers (en waarschijnlijk jouw collega’s ook) hebben altijd hun mail en notificaties openstaan. Hierdoor ben je constant aan het multi-tasken en meer bezig met kleine bezigheden dan met de grotere belangrijke taken. Daarnaast werkte iedereen in een open kantoortuin, waardoor werknemers elkaar onbedoeld veel afleidde. (Zie bijvoorbeeld dit grappige artikel in het NRC.)

Hierop hebben wij vier verschillende interventies voorgesteld:

  1. Een deadline voor het managementteam om werknemers die (tijdelijk) uitvallen snel te vervangen.
  2. Een 360 graden feedback systeem, waarmee werknemers elkaar gemakkelijk feedback kunnen geven. Zo wordt snel duidelijk welke meetings en procedures onnodig zijn.
  3. Een stepped care programma. Stepped care houdt in dat niet iedereen dezelfde behandeling krijgt. Sommige mensen hebben nu eenmaal meer hulp nodig dan anderen.
    1. Alle werknemers moesten verplicht een presentatie bijwonen over het signaleren en reduceren van stress.
    2. Werknemers mochten vrijwillig deelnemen aan een workshop waarin ze begeleid werden bij het veranderen van hun gedrag.
    3. Werknemers met hoge stressklachten kregen persoonlijke begeleiding.
  4. Een beleid voor het bewaken van aandacht, concentratie en rust.

De deadline voor managers en het stepped care programma zijn meteen van start gegaan. Het feedbacksysteem en het beleid voor het bewaken van aandacht heeft het bedrijf intern afgehandeld. Twee keer per jaar komt Neuro Habits terug op de werkvloer om te onderzoeken of de werkdruk en stressniveaus op het juiste niveau zit. Zo blijven wij op een wetenschappelijke wijze een vinger aan de pols houden. De cijfers liegen er niet om. Sinds onze inmenging zijn er geen nieuwe burn-out gevallen meer bijgekomen.

Ben je ook benieuwd wat Neuro Habits voor jouw bedrijf, jouw medewerkers of collega’s kan betekenen? Kijk gerust even rond op onze site, stuur een mailtje of bel ons op.

Workshops, lezingen en presentaties

Je zit nergens aan vast en hoeft niet vooruit te betalen. En wist je trouwens dat studiekosten tot 80% aftrekbaar zijn bij de belastingdienst?
Leeftstijlinterventie

Leefstijlinterventie. Het is een buzz-word sinds de overheid flink inzet op preventie (zie het ‘Nationaal preventieakkoord’). Inzetten op preventie is verstandig, want voorkomen is beter dan genezen. Als gevolg hiervan schieten de leefstijlinterventiecoaches als paddestoelen uit de grond, maar de kwaliteit van hun expertise is wisselvallig. Wij helpen de levensstijl van je collega’s in evidence based te optimaliseren. Het effect van gezonde en gelukkige werknemers vertaalt zich altijd naar de werkvloer.

Stresspreventie

Burn-outs en stressgerelateerde klachten komen steeds vaker voor. Momenteel hebben 1.3 miljoen mensen er last van. Zo’n 1 op de 7 werknemers (bron: CBS). We denken vaak dat stress komt door de hoeveelheid uren die we werken en dat het helpt om een tijdje niets te doen. Wij laten aan de hand van wetenschappelijk onderzoek zien dat deze volkswijsheden niet altijd kloppen. In deze cursus leren we je collega’s hoe je stress zo effectief mogelijk kunt signaleren en reduceren.

Slaap

Slaaptekort heeft een sterke samenhang met stress en fouten op het werk. Het belang van een goede nachtrust wordt door wetenschappers dan ook steeds vaker onderschreven. Maar hoe zorg je ervoor dat je de voorgeschreven aantal uur slaap haalt? Met deze cursus kun je ervoor zorgen dat je collega’s er een goede gewoonte van maken om meer uren slaap te pakken. 







Goede
voornemens

Minder drinken. Meer lezen. Vaker sporten. Minder op je smartphone zitten. Meer tijd
vrijmaken voor je omgeving. Ook jij hebt vast weleens een goed voornemen gehad
wat je vandaag de dag niet meer volhoudt. Waarom houden we goede voornemens zo
slecht vol? En wat kun je eraan doen om ze wel vol te houden? Aan het eind van
deze cursus heeft iedere deelnemer een persoonlijk plan om aan de slag te gaan
met een goed voornemen. Een mooi nieuwjaarscadeau voor je collega’s. 

Aandacht & concentratie

Dagelijks bereikt een constante stroom van informatie ons brein. Notificaties voor mailtjes, apps en berichten. Meer dan 400 reclame-invloeden per dag. Berichtjes op nieuwssites, Instagram en Facebook. De informatie die op ons af wordt gevuurd is de laatste decennia exponentieel gestegen doordat we continu online zijn. Je brein moet deze informatie verwerken, maar de hoeveelheid informatie die ons brein aan kan is stabiel gebleven. Steeds meer bedrijven zoals Google zien in dat het waardevol is om te investeren in het waarborgen van aandacht en concentratie. Wij laten zien hoe je dat het best kunt doen.             

Organiseren & prioriteren

Onze maatschappij vergt veel van ons. We hebben het ‘druk druk druk’ en vaak het gevoel dat we achter de feiten aanlopen. Hierdoor hebben we minder tijd voor de echt belangrijke dingen in het leven zoals onze gezondheid, quality time met geliefden, vrienden of familie. We begeleiden je collega’s met het bouwen van een ‘extern geheugen’ en we trainen ze om tijdig aan de meest belangrijke zaken te werken en minder belangrijke zaken te negeren. Hierdoor verdwijnt het druktegevoel en het malen voor het slapen.


Categories: stress

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *