Problemen in het onderwijs

Hoewel het huidige onderwijssysteem in Nederland tot een van de betere systemen in de wereld gerekend mag worden, zijn er nog genoeg punten van verbetering. Zo kent het onderwijs de volgende problemen:

  • Leerlingen vinden het moeilijk om hun huiswerk bij te houden en beginnen pas kort voor de toetsen met leren. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat leerlingen informatie veel beter opslaan wanneer ze gefaseerd – dus herhaaldelijk in kleine stapjes – leren.
  • Leerlingen worden tijdens het leren enorm afgeleid door smartphones, games en sociale media. Leerlingen kijken gemiddeld meer dan 50 keer per dag op hun smartphone, waarbij 94% dit ook geregeld tijdens lessen doet. Deze afleiding heeft negatieve gevolgen voor hun cognitieve prestaties.
  • We focussen teveel op cijfers en te weinig op gedrag. Leerlingen proberen vooral hoge cijfers te halen (of geen onvoldoendes) en maken zich veel minder druk over hun leerproces, kennis of vaardigheid. Hierdoor is een enorme wildgroei aan bijlesscholen ontstaan, waar niet alle ouders geld voor hebben. Dit werkt ongelijkheid in de hand.

Leren leren:
plannen, concentreren & reflecteren

Wij helpen onderwijsinstellingen om leerlingen autodidactische vaardigheden en goede leergewoonten aan te leren, zoals leren leren, plannen, concentreren en reflecteren. Dit doen we via workshops aan docenten.

Verder zijn we op dit moment druk bezig met de ontwikkeling van Zelfi. Dit is een wetenschappelijk onderbouwde mobiele applicatie die scholieren gaat helpen bij het aanleren van autodidactische leer- en reflectievaardigheden. Leerlingen gaan zelf aan de slag en krijgen leuke selfies als beloning. 

Zelfi

Zelfi heeft een NWO subsidie ter waarde van 40.000€ ontvangen voor het verder ontwikkelen van Zelfi.

Zelfi werd beloond met de eerste prijs bij de Donders Education Hackaton van de Radboud Universiteit.  

Wetenschap achter Zelfi

Sanne de Wit & David Maij
Bespreken de achterliggende gedachte en belangrijkste principes van Zelfi!

Could the young but realize how soon they will become mere walking bundles of habits, they would give meer heed to their conduct while in the plastic stateWilliam James

Onze fotogalerij

Wil je hier graag meer over weten? Neem dan gerust contact met ons op.

Updates

Wil je op de hoogte blijven van alle updates over de ontwikkeling van onze mobiele applicatie? Volg ons dan via onze sociale media kanalen of neem af en toe een kijkje op deze pagina. 

04/07/2018

Fantastisch nieuws! We hebben een Take Off grant gewonnen t.w.v. 40.000 van het NWO voor de verdere ontwikkeling van Zelfi!

19/04/2018

Het tweede gedeelte van onze blog over de noodzaak van een shift van cijfer- naar gedragsfetisjisme in het onderwijs is gepubliceerd bij Vernieuwenderwijs.

11/04/2018

Het eerste gedeelte van onze blog over de noodzaak van een shift van cijfer- naar gedragsfetisjisme in het onderwijs is gepubliceerd bij Vernieuwenderwijs.

01/03/2018

Interview met Sanne de Wit en Michiel Klonhammer over de ontwikkeling van onze mobiele applicatie. 

06/02/2018

De prijs van de Donders Education Hackaton – een 3D geprinte versie van ons eigen brein – werd afgelopen week verwezenlijkt. 

08/12/2017

De Universiteit van Amsterdam schreef over onze winst op de Donders Education Hackaton 

27/11/2017

We hebben samen met ons team het 30-uur durende Donders Education Hackaton  van de Radboud Universiteit in Nijmegen gewonnen met het ontwikkelen van een neurowetenschappelijk onderbouwde mobiele applicatie. Deze applicatie moet scholieren gaan helpen om goede leergewoontes te ontwikkelen.