geit-blog-4

Stoppen met roken aan de hand van de wetenschap

Stoppen met roken aan de hand van de wetenschap Vandaag begint #stoptober. De maand waarin duizenden mensen gelijktijdig proberen te stoppen met roken. De meeste mensen doen dat cold turkey – zonder enige vorm van hulp. Alleen is deze methode

Vandaag begint #stoptober. De maand waarin duizenden mensen gelijktijdig proberen te stoppen met roken. De meeste mensen doen dat cold turkey – zonder enige vorm van hulp. Alleen is deze methode niet bepaald effectief. Zo’n 95% van de rokers valt weer terug. Hoe pakken we bij Neuro Habits roken aan om te zorgen dat stoppen wel lukt?

Zoals met het aanpakken van elk gedrag halen we ons advies uit de wetenschappelijke literatuur. In de wetenschap is het nog onderwerp van discussie of je roken het best geleidelijk kunt afbouwen of juist in een keer moet stoppen. Uit een grootschalig onderzoek bleek dat in één keer stoppen op de korte termijn 10% effectiever was dan geleidelijk afbouwen. Op de lange termijn was het terugvalpercentage overigens voor beiden groepen gelijk, rond de 60%. Belangrijke kanttekening; in dit onderzoek moesten rokers zelfstandig stoppen met behulp van motivatie en nicotine vervangende middelen.

Het is niet zo vreemd dat het terugvalpercentage zo hoog is als je alleen motivatie en nicotinevervangers als wapens in kunt zetten om te stoppen met roken. Je motivatie fluctueert namelijk enorm. Als je gestrest bent, een biertje op hebt, sigarettenrook ruikt of emotioneel bent, dan verdwijnt je motivatie om te stoppen met roken als sneeuw voor de zon. Daarnaast zijn nicotinevervangers ook niet zo effectief als we denken. Slechts 11 op de 100 rokers stoppen hierdoor. Rokers zijn namelijk niet alleen ‘nicotine-verslaafd’. Nicotine is een belangrijke chemische stof die vrijkomt, maar er komen nog duizenden andere stoffen vrij tijdens het roken. Bovendien is een rookverslaving meer dan een chemische verslaving. In de wetenschappelijke literatuur wordt daarom tegenwoordig ook niet meer gesproken over een nicotineverslaving, maar van ‘smoking behaviour’. Oftewel, rookgedrag.

Rookgedrag – een opeenstapeling van rookgewoonten

Rookgedrag bestaat uit een opeenstapeling van rookgewoonten die er door de jaren heen zijn ingeslopen. Zo roken mensen misschien net na het wakker worden, na het eten, na stressvolle situaties, tijdens het wachten of tijdens het drinken van alcohol. Als je in één keer gaat stoppen met roken probeer je dus eigenlijk verschillende gewoonten tegelijk te doorbreken. Daar heb je veel meer motivatie voor nodig dan wanneer je een gewoonte tegelijk aanpakt. Onderzoek over gedragsverandering laat al jaren zien dat je gewoontes het best kunt veranderen wanneer je een plan maakt met kleine, concrete, en haalbare doelen. En dit werkt ook bij stoppen met roken. Psychologen die je van een kikkerfobie afhelpen, zullen je ook niet meteen aan een echte kikker blootstellen, maar eerst aan plaatjes van een kikker.

Wij helpen je dus door geleidelijk af te bouwen. Wat onze methode verder onderscheid van de gemiddelde zorginstelling is dat we heel data gedreven te werk gaan. We brengen het rookgedrag eerst nauwkeurig in kaart, doordat je elke gerookte sigaret digitaal meldt. Op die manier kunnen we de ‘triggers’, de gebeurtenissen die het rookgedrag in stand brengen, inventariseren. Vervolgens gaan we die rookgewoonten één voor één tackelen. Het liefst door er ander, gewenst gedrag, voor in de plaats te zetten. Dat kan zijn met nicotinevervangers, maar ook met tandenstokers of kauwgom. Daarnaast helpen we je op momenten dat je dit het meest nodig hebt. Je kunt ons altijd telefonisch benaderen en we sturen je herinneringen en hulp via je smartphone.

Effectief stoppen met roken door het combineren van therapieën

Met onze methode combineren we dus eigenlijk verschillende therapieën. En juist die combinatie van therapieën wordt gezien als de meest effectieve methode om roken aan te pakken. Wij combineren onder andere: het digitaal inventariseren van de rookgewoonten, intensieve persoonlijke begeleiding in de vorm van cognitieve gedragstherapie, mobiele ondersteuning en het vervangen van het rookgedrag door (nicotine) vervangende middelen. Wat wij overigens niet verstrekken zijn medicijnen, maar afhankelijk van hoe lang je al rookt kunnen we wel adviseren om deze bij de huisarts aan te vragen.

Op dit moment zijn we bezig om een subsidie aan te vragen om de effectiviteit van onze gecombineerde data-gedreven methode wetenschappelijk te laten onderzoeken. Dit gaat even duren, maar we komen hier zeker op terug! Wil jij dat we nu alvast aan de slag gaan met je rookgedrag, neem dan contact op.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Drs. Loes Kreemers

Duurzaamheidspsycholoog

Loes is gespecialiseerd in groen gedrag. Ze is projectleider en onderzoeker bij het lectoraat psychologie voor een duurzame stad bij de Hogeschool van Amsterdam. Hier doet ze onderzoek naar de gedragsverandering die van belang is voor de transitie naar een duurzame maatschappij. Loes studeerde sociale psychologie om te begrijpen waarom mensen bepaalde keuzes maken. Ze promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam op onderzoek naar gedragsverandering en zelf-compassie. Loes helpt beleidsmakers om duurzame keuzes aantrekkelijk te maken voor breder publiek en adviseert Neuro Habits bij casussen die gaan over groen gedrag.

Gespecialiseerd in

Duurzaamheid

Groen gedrag

Arbeid & Organisatie

neuro-habits-4

Dr. Inge Wolsink

Arbeid en organisatie psycholoog

Sociaal, slim, gepassioneerd en creatief. Inge is gepromoveerd als arbeid & organisatie psychologe en deed onderzoek naar proactief gedrag en creativiteit aan de Universiteit van Amsterdam. Na haar promotie-traject ondervond ze zelf de consequenties van hevige stress. Tijdens haar herstel specialiseerde ze zich in de wetenschap achter stress, en volgde een opleiding tot yoga docent in India. Nu helpt ze organisaties en particulieren om op een gezonde manier creativiteit en effectiviteit te bevorderen, en stress te signaleren en reduceren.

Gespecialiseerd in

Stress

Creativiteit

Mindfulness

animatie-website-inge_004

Jay Borger, Msc.

Biopsycholoog

Jay is afgestudeerd als psychobioloog en altijd gepassioneerd geweest over hoe je wetenschappelijke kennis kan gebruiken om mensen fitter en gezonder te maken. Tijdens zijn studiejaren kreeg hij snel door dat er veel informatie is die niet wordt toegepast in de praktijk. Bij Neuro Habits draagt hij zijn kennis over naar de praktijk. Jay is vriendelijk, zorgvuldig en gedreven en staat altijd open voor een gesprek.

Gespecialiseerd in

Gezond gedrag

Slaap

Stress

jay

Drs. Daniël H. D. Maij

Psychiater / adviseur

Daniël is de broer van David. Hij is geen medewerker van Neuro Habits, maar geeft advies vanuit zijn functie als psychiater bij de GGZ-instellingen Parnassia en Antes. Daniël is gespecialiseerd en opleider in de verslavingspsychiatrie en weet zodoende ook alles van gewoontevorming. Daniël’s advies wordt altijd ingewonnen bij verslavingsproblematiek of bij het gebruik van medicijnen. Dit is belangrijk, want psychologen hebben geen geneeskunde gestudeerd en psychiaters wel.

Gespecialiseerd in

Geneeskunde

Arts

Verslaving

Carlijn Kappers, Msc.

Gedragspsycholoog

Carlijn is afgestudeerd als gedragspsycholoog aan de Universteit van Amsterdam. Zij was van jongs af aan al gefascineerd door de interactie tussen mens en omgeving. Het is haar passie om vanuit een psychologisch oogpunt antwoorden te vinden op maatschappelijke vraagstukken.

Gespecialiseerd in

Duurzaamheid

Gezondheid

Arbeid & Organisatie

carlijn

Dr. Sanne de Wit

Klinisch psycholoog / adviseur

Dr. Sanne de Wit is geen medewerker van Neuro Habits, maar geeft onafhankelijk advies vanuit haar functie als universitair hoofddocent en gewoonteonderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast is ze nauw betrokken bij de ontwikkeling van Zelfi, de mobiele applicatie waarmee we onderwijsinstellingen helpen zodat leerlingen en studenten betere leren plannen, reflecteren en concentreren.

Gespecialiseerd in

Klinische psychologie

Gewoontevorming

Zelfi

sanne_gif

Dr. David L. R. Maij

Neuropsycholoog

Hij wilde altijd ‘uitvinder’ worden en Willie Wortel was zijn grote voorbeeld. Inmiddels is David psycholoog NIP, haalde hij masters in klinische gezondheidspsychologie en cognitieve neurowetenschappen, en promoveerde hij in de gedragswetenschappen. Zijn passies liggen bij gezondheidsgedrag en het onderwijs. David is kritisch, creatief en vriendelijk. Moeilijke dingen legt hij je makkelijk uit.

Gespecialiseerd in

Gewoontevorming

Onderwijs

Brein

david