Bedrijven zijn zeer goed op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van gewoontevorming. Of met andere woorden, bedrijven weten dondersgoed hoe ze er voor kunnen zorgen dat je herhaaldelijk gebruik blijft maken van hun product. Dat mag geen verrassing heten. Bedrijven willen immers winst maken en een klant die verslaafd is aan je product is een topklant. Of om met de woorden te spreken van mijn manager voor een online casino in Sydney toen ik stiekem de verslavingsprocessen van casino’s onderzocht: “No matter what they say, keep them play!“.
Opkomst digitale applicaties
Sinds de opkomst van digitale applicaties is het voor bedrijven steeds gemakkelijker om wetenschappelijke inzichten over gewoontevorming te implementeren in hun producten. In applicaties van Facebook, Whatsapp of Booking.com komt goed naar voren hoe ze gewoontes bij je er in proberen te slijpen en zo je gedrag proberen te beïnvloeden.

Bij de Facebook-app krijg je op 3 verschillende manieren sociale beloningen die inspelen op het beloningscentrum van je brein. De sterk opvallende kleuren (en geluiden) laten zien dat iemand je vriendje wil worden, dat je een nieuw berichtje hebt gekregen van iemand of dat er een relevante ‘notificatie’ is voor jou. Na herhaaldelijke koppeling tussen de beloning en de stimuli (de kleuren en geluidjes), zijn die stimuli al voldoende om het beloningscentrum te triggeren en voor een dopamine-afgifte te zorgen. Dit is Pyschologie 1.1, de welbekende Pavlov-reactie (van de kwijlende hond).
Daarnaast maakt Facebook gebruik van een algoritme, waardoor posts bovenaan in je timeline komen te staan die veel worden gelezen of relevant zijn voor jou doordat je ze in het verleden hebt geliked. Hierdoor wordt je iedere keer weer aangemoedigd om in ieder geval eventjes te scrollen. Ook wordt je, als je je instellingen niet zorgvuldig hebt ingevuld, voortdurend lastig gevallen met mailtjes die je smeken weer terug te komen naar de website.
“Wij adviseren om alle notificaties, geluidjes en spamberichten uit te zetten”
Advies
Om deze moedwillig geïmplementeerde verslavingsstructuren van de tech-bedrijven tegen te gaan adviseren wij alle notificaties, geluidjes en spamberichten uit te zetten. Het liefst elke keer direct wanneer je je aanmeldt voor een applicatie (ook deze processen kun je gelukkig automatiseren). Het voorkomen van ongewenste gewoonten is immers beter dan genezen. Daarnaast raden we een website blocker aan, omdat je bij veel webbrowers alleen maar de “F” in hoeft te toetsen om naar Facebook geloodst te worden. Zo kan het voorkomen dat je je een aantal keer per dag op de Facebook-pagina bent belandt, zonder dat je daar bewust voor koos. Ook weten we dat mensen vaak naar sociale websites gaan voor een ‘quick fix’, om om te gaan met stressvolle momenten, momenten van verveling of uit procrastinatie (uitstelgedrag). Voor tal van tips en trucs om hiermee om te gaan ben je van harte welkom bij onze cursussen. Lees in dit bericht van de NRC meer over hoe tech-bedrijven je app-verslaafd maken.