Een gezonde, gelukkige & stressvrije werkplaats

Onze expertises voor bedrijven en organisaties

Geit-Stresspreventie-1

Burn-outs en stressgerelateerde klachten komen steeds vaker voor. Momenteel hebben 1.3 miljoen mensen er last van. Zo’n 1 op de 7 werknemers (bron: CBS). We denken vaak dat stress komt door de hoeveelheid uren die we werken en dat het helpt om een tijdje niets te doen. Wij laten aan de hand van wetenschappelijk onderzoek zien dat deze volkswijsheden niet altijd kloppen. In deze cursus leren we je collega’s hoe je stress zo effectief mogelijk kunt signaleren en reduceren.

Geit-organiseren-prioriteren

Onze maatschappij vergt veel van ons. We hebben het ‘druk druk druk’ en vaak het gevoel dat we achter de feiten aanlopen. Hierdoor hebben we minder tijd voor de echt belangrijke dingen in het leven zoals onze gezondheid, quality time met geliefden, vrienden of familie. We begeleiden je collega’s met het bouwen van een ‘extern geheugen’ en we trainen ze om tijdig aan de meest belangrijke zaken te werken en minder belangrijke zaken te negeren. Hierdoor verdwijnt het druktegevoel en het malen voor het slapen.

meten

Neuro Habits helpt directeuren, managers en HR om gedrag op de werkvloer te inventariseren én verbeteren. Dat doen we met PMO (preventief medisch onderzoek) en PSA (onderzoek over psychosociale arbeidsbelasting).

Vitale medewerkers zijn energiek, gezond en mentaal weerbaar. Dit zorgt voor aantoonbaar minder ziekteverzuim en een hogere productiviteit (Gubler et al., 2018; Qaisar et al., 2018). Het is dus belangrijk om een vinger aan de pols te houden en geregeld te inventariseren hoe het met de mentale gezondheid van uw organisatie gesteld is. Download hier onze PSA brochure.

Geit-Slaap

Slaaptekort heeft een sterke samenhang met stress en fouten op het werk. Het belang van een goede nachtrust wordt door wetenschappers dan ook steeds vaker onderschreven. Maar hoe zorg je ervoor dat je de voorgeschreven aantal uur slaap haalt? Met deze cursus kun je ervoor zorgen dat je collega’s er een goede gewoonte van maken om meer uren slaap te pakken. 

Geit-Leefstijlinterventie

Leefstijlinterventie. Het is een buzz-word sinds de overheid flink inzet op preventie (zie het ‘Nationaal preventieakkoord’). Inzetten op preventie is verstandig, want voorkomen is beter dan genezen. Als gevolg hiervan schieten de leefstijlinterventiecoaches als paddestoelen uit de grond, maar de kwaliteit van hun expertise is wisselvallig. Wij helpen de levensstijl van je collega’s evidence based te optimaliseren. Het effect van gezonde en gelukkige werknemers vertaalt zich altijd naar de werkvloer.

Geit-concenteren

Dagelijks bereikt een constante stroom van informatie ons brein. Notificaties voor mailtjes, apps en berichten. Meer dan 400 reclame-invloeden per dag. Berichtjes op nieuwssites, Instagram en Facebook. De informatie die op ons af wordt gevuurd is de laatste decennia exponentieel gestegen doordat we continu online zijn. Je brein moet deze informatie verwerken, maar de hoeveelheid informatie die ons brein aan kan is stabiel gebleven. Steeds meer bedrijven zoals Google zien in dat het waardevol is om te investeren in het waarborgen van aandacht en concentratie. Wij laten zien hoe je dat het best kunt doen.         

Geit-reflecteren

Reflecteren, nadenken over je eigen gedrag, zorgt ervoor dat je van je gedrag kunt leren. Veel bedrijven willen stimuleren dat werknemers regelmatig op hun eigen gedrag reflecteren, maar hoe kun je dat stimuleren? Wij hebben samen met de Universiteit van Amsterdam een app ontwikkeld die medewerkers helpt om op een wetenschappelijk onderbouwde manier te leren reflecteren. Ook kunnen we ingaan op de wetenschap achter reflecteren.

Geit-Stoppen-met-Roken

Minder drinken. Meer lezen. Vaker sporten. Minder op je smartphone zitten. Meer tijd
vrijmaken voor je omgeving. Ook jij hebt vast weleens een goed voornemen gehad
wat je vandaag de dag niet meer volhoudt. Waarom houden we goede voornemens zo
slecht vol? En wat kun je eraan doen om ze wel vol te houden? Aan het eind van
deze cursus heeft iedere deelnemer een persoonlijk plan om aan de slag te gaan
met een goed voornemen. Een mooi nieuwjaarscadeau voor je collega’s. 

Geit-Diversiteit-&-inclusiviteit

Veel organisaties hebben een global office met verschillende culturen, gebruiken, normen, waarden en vooroordelen. Aan de ene kant kan die diversiteit bedrijven een concurrentievoordeel opleveren. Aan de andere kant kan diversiteit tot frictie leiden tussen werknemers. Wij gaan in op de wetenschap achter culturele verschillen (diversiteit) en (onbewuste) voordoordelen. Het uiteindelijke doel is om de transitie te maken van diversiteit naar inclusiviteit.

Onze aanpakmogelijkheden

PMO/PSA

Bij een preventief medisch onderzoek (PMO) of psychosociale arbeidsbelasing (PSA) brengen we de vitale gezondheid van uw organisatie in kaart.
Klik hier voor een brochure

Verandertrajecten

Verandertrajecten hebben als doel om een verandering door te voeren bij een (gedeelte van een) organisatie. Dit zijn vaak langetermijnprojecten (bijv. ziekteverzuim door stress met 50% verminderen).

Literatuuronderzoek

Wij schrijven rapporten op basis van de wetenschappelijke literatuur die achter een betaalmuur zit. Heb je een specifiek probleem waarover je meer wetenschappelijke informatie wilt lezen? Wij vatten de literatuur samen en geven een concluderend advies.

Ontwikkelen interventies

We beschikken over 93 unieke interventiemogelijkheden om gedrag te kunnen veranderen. Voor ieder probleem een passende oplossing.

Workshops

Tijdens workshops gaat een van onze psychologen op een interactieve manier met een groep aan de slag om kennis en vaardigheden over te brengen.

Lezingen

Tijdens lezingen brengt een van onze psychologen informatie over op een grote groep mensen.

1-op-1 coaching

(Een gedeelte van) onze psychologen is gekwalificeerd (NIP-keurmerk) om te coachen. Tijdens coaching gesprekken gaan we aan de slag met individueel gedrag.

Stepped care

Stepped care, ook wel ‘getrapte hulp’, houdt in dat niet iedereen dezelfde behandeling krijgt. Een hele organisatie krijgt bijvoorbeeld een lezing, sommige teams een workshop(reeks) en sommige mensen 1-op-1 coaching.

Reflectie app

Samen met de Universiteit van Amsterdam hebben we een app ontwikkeld waarmee je leert reflecteren op je eigen gedrag. Dit is handig voor leerlingen/studenten, maar ook voor het zelf-monitoren van werknemers.

Onze evidence-based methode

Onze aanpak richt zich op duurzame verbetering van gedrag. We baseren ons op de nieuwste wetenschappelijke inzichten uit de gedragsveranderingsliteratuur. Zo maken wij gebruik van het gedragveranderingswiel. Met deze methode kunnen we 93 verschillende gedragveranderingstechnieken inzetten om gedrag te veranderen.

We maken een grondige inventarisatie van het probleemgedrag. Is het ziekteverzuim te hoog, zijn er timemanagement problemen, of zijn er problemen met plannen, concentreren of reflecteren? Deze inventarisatie stellen wij op met gesprekken, interviews, metingen (met onze app) of met bestaande data.

We duiken in de wetenschappelijke literatuur die voor mensen buiten de wetenschap achter een flinke betaalmuur zit.

We leggen de uitkomsten voor en in samenspraak komen we tot een passende gedragsinterventie. Dit kan een stepped care programma zijn, advies, een reeks workshops, coaching of een van de andere 93 gedragveranderingstechnieken uit het gedragveranderingswiel.

We meten de effectiviteit van de interventie zodat we resultaatgericht kunnen werken. Dit beschijven we in een begrijpelijk rapport. We herhalen de stappen tot de gewenste resultaten behaald zijn.

Het gedragveranderingswiel (Michie et al., 2011)

Onze projecten

Onze blogs

Wat onze klanten over ons zeggen

Onze pijlers

We gebruiken alleen gedragsverbeteringstechnieken die effectief zijn gebleken in wetenschappelijk onderzoek.

We meten gedrag en brengen het in kaart. Zo wordt de ontwikkeling die wordt doorgemaakt zichtbaar en kunnen we resultaatgericht bijsturen. Lees hier meer over waarom we gedrag meten.

Bewustwording en motivatie zijn slechts een klein onderdeel van gedragsverbetering. Wij gaan daadwerkelijk aan de slag met gedrag.

Een toegankelijke methode toepasbaar op alle functieniveau’s en leeftijdscategorieën.

Iedereen gaat zelf aan de slag met een individueel doel waarop ze zichzelf willen ontwikkelen.

We richten ons op een gezonde work-life balans voor duurzaam inzetbare werknemers.

Zo kan het er uitzien als wij langskomen

Abel Bronckhorst​

Gedragspscyholoog / Account manager

Abel wil altijd alles begrijpen en kunnen verklaren. Hij is nieuwsgierig, openminded en pragmatisch. Met zijn passies voor gezondheid en het menselijke gedrag was hij helemaal op zijn plek bij de master Social, Health and Organisational Psychology. Hier heeft hij geleerd alle facetten van gedrag te ontleden en te beïnvloeden. In zijn persoonlijke leven past hij zijn geleerde kennis ook toe en experimenteert hij vrolijk met alle nieuwste gezondheid-trends: Van fitgirl-smoothies en hardlopen tot meditatie.

Gespecialiseerd in

Duurzaamheid

Groen gedrag

Arbeid & Organisatie

Abelzonderlogo

Drs. Loes Kreemers

Duurzaamheidspsycholoog

Loes is gespecialiseerd in groen gedrag. Ze is projectleider en onderzoeker bij het lectoraat psychologie voor een duurzame stad bij de Hogeschool van Amsterdam. Hier doet ze onderzoek naar de gedragsverandering die van belang is voor de transitie naar een duurzame maatschappij. Loes studeerde sociale psychologie om te begrijpen waarom mensen bepaalde keuzes maken. Ze promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam op onderzoek naar gedragsverandering en zelf-compassie. Loes helpt beleidsmakers om duurzame keuzes aantrekkelijk te maken voor breder publiek en adviseert Neuro Habits bij casussen die gaan over groen gedrag.

Gespecialiseerd in

Duurzaamheid

Groen gedrag

Arbeid & Organisatie

neuro-habits-4

Dr. Inge Wolsink

Arbeid en organisatie psycholoog

Sociaal, slim, gepassioneerd en creatief. Inge is gepromoveerd als arbeid & organisatie psychologe en deed onderzoek naar proactief gedrag en creativiteit aan de Universiteit van Amsterdam. Na haar promotie-traject ondervond ze zelf de consequenties van hevige stress. Tijdens haar herstel specialiseerde ze zich in de wetenschap achter stress, en volgde een opleiding tot yoga docent in India. Nu helpt ze organisaties en particulieren om op een gezonde manier creativiteit en effectiviteit te bevorderen, en stress te signaleren en reduceren.

Gespecialiseerd in

Stress

Creativiteit

Mindfulness

animatie-website-inge_004

Jay Borger, Msc.

Biopsycholoog

Jay is afgestudeerd als psychobioloog en altijd gepassioneerd geweest over hoe je wetenschappelijke kennis kan gebruiken om mensen fitter en gezonder te maken. Tijdens zijn studiejaren kreeg hij snel door dat er veel informatie is die niet wordt toegepast in de praktijk. Bij Neuro Habits draagt hij zijn kennis over naar de praktijk. Jay is vriendelijk, zorgvuldig en gedreven en staat altijd open voor een gesprek.

Gespecialiseerd in

Gezond gedrag

Slaap

Stress

jay

Drs. Daniël H. D. Maij

Psychiater / adviseur

Daniël is de broer van David. Hij is geen medewerker van Neuro Habits, maar geeft advies vanuit zijn functie als psychiater bij de GGZ-instellingen Parnassia en Antes. Daniël is gespecialiseerd en opleider in de verslavingspsychiatrie en weet zodoende ook alles van gewoontevorming. Daniël’s advies wordt altijd ingewonnen bij verslavingsproblematiek of bij het gebruik van medicijnen. Dit is belangrijk, want psychologen hebben geen geneeskunde gestudeerd en psychiaters wel.

Gespecialiseerd in

Geneeskunde

Arts

Verslaving

Carlijn Kappers, Msc.

Gedragspsycholoog

Carlijn is afgestudeerd als gedragspsycholoog aan de Universteit van Amsterdam. Zij was van jongs af aan al gefascineerd door de interactie tussen mens en omgeving. Het is haar passie om vanuit een psychologisch oogpunt antwoorden te vinden op maatschappelijke vraagstukken.

Gespecialiseerd in

Duurzaamheid

Gezondheid

Arbeid & Organisatie

carlijn

Dr. Sanne de Wit

Klinisch psycholoog / adviseur

Dr. Sanne de Wit is geen medewerker van Neuro Habits, maar geeft onafhankelijk advies vanuit haar functie als universitair hoofddocent en gewoonteonderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast is ze nauw betrokken bij de ontwikkeling van Zelfi, de mobiele applicatie waarmee we onderwijsinstellingen helpen zodat leerlingen en studenten betere leren plannen, reflecteren en concentreren.

Gespecialiseerd in

Klinische psychologie

Gewoontevorming

Zelfi

sanne_gif

Dr. David L. R. Maij

Neuropsycholoog

Hij wilde altijd ‘uitvinder’ worden en Willie Wortel was zijn grote voorbeeld. Inmiddels is David psycholoog NIP, haalde hij masters in klinische gezondheidspsychologie en cognitieve neurowetenschappen, en promoveerde hij in de gedragswetenschappen. Zijn passies liggen bij gezondheidsgedrag en het onderwijs. David is kritisch, creatief en vriendelijk. Moeilijke dingen legt hij je makkelijk uit.

Gespecialiseerd in

Gewoontevorming

Onderwijs

Brein

david
Stel ons een vraag
Hi! 👋
Hoe kunnen wij helpen?