Stoppen met roken aan de hand van de wetenschap

Vandaag begint #stoptober. De maand waarin duizenden mensen gelijktijdig proberen te stoppen met roken. De meeste mensen doen dat cold turkey – zonder enige vorm van hulp. Alleen is deze methode niet bepaald effectief. Zo’n 95% van de rokers valt weer terug. Hoe pakken we bij Neuro Habits roken aan om te zorgen dat stoppen wel lukt?

Zoals met het aanpakken van elk gedrag halen we ons advies uit de wetenschappelijke literatuur. In de wetenschap is het nog onderwerp van discussie of je roken het best geleidelijk kunt afbouwen of juist in een keer moet stoppen. Uit een grootschalig onderzoek bleek dat in één keer stoppen op de korte termijn 10% effectiever was dan geleidelijk afbouwen. Op de lange termijn was het terugvalpercentage overigens voor beiden groepen gelijk, rond de 60%. Belangrijke kanttekening; in dit onderzoek moesten rokers zelfstandig stoppen met behulp van motivatie en nicotine vervangende middelen.

Het is niet zo vreemd dat het terugvalpercentage zo hoog is als je alleen motivatie en nicotinevervangers als wapens in kunt zetten om te stoppen met roken. Je motivatie fluctueert namelijk enorm. Als je gestrest bent, een biertje op hebt, sigarettenrook ruikt of emotioneel bent, dan verdwijnt je motivatie om te stoppen met roken als sneeuw voor de zon. Daarnaast zijn nicotinevervangers ook niet zo effectief als we denken. Slechts 11 op de 100 rokers stoppen hierdoor. Rokers zijn namelijk niet alleen ‘nicotine-verslaafd’. Nicotine is een belangrijke chemische stof die vrijkomt, maar er komen nog duizenden andere stoffen vrij tijdens het roken. Bovendien is een rookverslaving meer dan een chemische verslaving. In de wetenschappelijke literatuur wordt daarom tegenwoordig ook niet meer gesproken over een nicotineverslaving, maar van ‘smoking behaviour’. Oftewel, rookgedrag.

Rookgedrag – een opeenstapeling van rookgewoonten

Rookgedrag bestaat uit een opeenstapeling van rookgewoonten die er door de jaren heen zijn ingeslopen. Zo roken mensen misschien net na het wakker worden, na het eten, na stressvolle situaties, tijdens het wachten of tijdens het drinken van alcohol. Als je in één keer gaat stoppen met roken probeer je dus eigenlijk verschillende gewoonten tegelijk te doorbreken. Daar heb je veel meer motivatie voor nodig dan wanneer je een gewoonte tegelijk aanpakt. Onderzoek over gedragsverandering laat al jaren zien dat je gewoontes het best kunt veranderen wanneer je een plan maakt met kleine, concrete, en haalbare doelen. En dit werkt ook bij stoppen met roken. Psychologen die je van een kikkerfobie afhelpen, zullen je ook niet meteen aan een echte kikker blootstellen, maar eerst aan plaatjes van een kikker.

Wij helpen je dus door geleidelijk af te bouwen. Wat onze methode verder onderscheid van de gemiddelde zorginstelling is dat we heel data gedreven te werk gaan. We brengen het rookgedrag eerst nauwkeurig in kaart, doordat je elke gerookte sigaret digitaal meldt. Op die manier kunnen we de ‘triggers’, de gebeurtenissen die het rookgedrag in stand brengen, inventariseren. Vervolgens gaan we die rookgewoonten één voor één tackelen. Het liefst door er ander, gewenst gedrag, voor in de plaats te zetten. Dat kan zijn met nicotinevervangers, maar ook met tandenstokers of kauwgom. Daarnaast helpen we je op momenten dat je dit het meest nodig hebt. Je kunt ons altijd telefonisch benaderen en we sturen je herinneringen en hulp via je smartphone.

Effectief stoppen met roken door het combineren van therapieën

Met onze methode combineren we dus eigenlijk verschillende therapieën. En juist die combinatie van therapieën wordt gezien als de meest effectieve methode om roken aan te pakken. Wij combineren onder andere: het digitaal inventariseren van de rookgewoonten, intensieve persoonlijke begeleiding in de vorm van cognitieve gedragstherapie, mobiele ondersteuning en het vervangen van het rookgedrag door (nicotine) vervangende middelen. Wat wij overigens niet verstrekken zijn medicijnen, maar afhankelijk van hoe lang je al rookt kunnen we wel adviseren om deze bij de huisarts aan te vragen.

Op dit moment zijn we bezig om een subsidie aan te vragen om de effectiviteit van onze gecombineerde data-gedreven methode wetenschappelijk te laten onderzoeken. Dit gaat even duren, maar we komen hier zeker op terug! Wil jij dat we nu alvast aan de slag gaan met je rookgedrag, neem dan contact op.


2 Comments

Agnes Blaauw · 05/10/2018 at 21:45

Hoi, hier zou ik graag mee aan de slag, stoppogingen? Te veel om op te noemen tot nu toe lukt nog niets, alvast bedankt voor jullie reactie
Hartelijke groet, Agnes

    David · 08/10/2018 at 18:04

    Dag Agnes, als je een berichtje stuurt via het contactformulier dan kunnen we contact met je opnemen. Met vriendelijke groet, David Maij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *